Til forsiden
Printvenlig side
Tip en ven
Til forsiden
 

Ergonomi

Skabt til bevægelse


Mennesket er skabt til bevægelse

Skabt til bevægelse

Mennesket er fra naturens hånd udrustet med en elastisk rygrad, som støttes og holdes på plads af et utal ledbånd samt et ”korset” af ryg- og mavemuskler.
Det sørger for, at vi forbliver på benene i en oprejst stilling, når vi går og står. Det sker via automatisk styring af overkroppens stilling og holdning – gennem et aktivt, dynamisk balancespil i muskulaturen, forbundet med en konstant skiftende belastning og aflastning af både de medvirkende muskler og deres sener samt ledbånd, bruskskiver og ryghvirvler.
 

At sidde på et fast underlag

Når mennesket sætter sig på et fast underlag, bliver holdningsapparater, der er programmeret til aktiv bevægelse, stort set koblet fra og nærmest sat ud funktion.
 
Når vi slapper af, slappes også musklerne i holdningsapparatet. På længere sigt slappes de ubrugte muskler så meget, at de ikke længere kan opfylde deres funktion på en tilfredsstillende måde.
 

En passiv siddestilling giver lændesmerter

Rygraden vil på grund af den manglende støtte fra det løsnede muskelkorset være overladt til sig selv, hvorved ledbåndene og bruskskiverne mellem de enkelte ryghvirvler vil være udsat for overmåde store træk- og trykkræfter. Denne overbelastning af rygraden ved at sidde passivt på en stol, får os til at føle: ”Lændesmerter” på grund af spændte muskler, irriterede ledbånd og sener samt giver diskusproblemer.
 

Vi sidder mere end tidligere

Den moderne livsførelse betyder, at vi sidder ned i højere og højere grad. Vi sidder på arbejdspladsen, i fritiden, i bilen, i biografen, foran fjernsynsapparatet og computeren. Kort sagt, vi sidder meget og bevæger os lidt!
 

Statiske siddestillinger belaster ryggen

Kontorarbejdspladsernes andel på arbejdsmarkedet bliver også stadig større.
Herudover sidder mange i en statisk siddestilling uden bevægelse, hvilket kan føre til en dårlig holdning og til stor belastning af vores ryg. Det gælder ryghvirvlerne, båndskiverne og rygmuskulaturen og frem for alt i skulder og nakkeområdet. Ganske vist er den kropslige belastning ved at sidde ned ikke så stor - men at sidde meget belaster ryggen.
 

Problemerne starter tidligt

Problemerne starter allerede i skolen, som ca. halvdelen af de unge forlader med en dårlig kropsholdning – og fortsætter så ofte i arbejds- og fritidslivet. Det er ikke nogen tilfældighed, at mange danskere må slås med rygproblemer.
 

Sid aktivt og bevægeligt

Alle der sidder meget gør sig selv en tjeneste ved at få ryggen til at arbejde med. Det vil sige, man skal sidde således at holdningsapparatets naturlige muskelspil fortsætter med at være aktivt på samme måde, som når man går eller står. 
Det er dårligt at sidde passivt afslappet. Man skal sidde aktivt og bevægeligt på en sådan måde, at musklerne fortsat bliver brugt til at holde kroppen oprejst.
Det opnår man bl.a. ved at sidde på et underlag der ikke er fast men så bevægeligt at det stimulerer holdningsapparatet til konstant aktiv medvirken.
 
Til dette formål har man bl.a. brugt gymnastikbolden, som en slags rullende stol, dog kun i forhold til funktionen, men ikke som et ægte møbel.
 

Et bevægeligt stolesæde får os til at sidde aktivt 

Den aktiv-dynamiske siddestilling, man opnår på et bevægeligt sæde, kan anvendes til at forebygge og behandle ryglidelser. Den aktiv-dynamiske stol får brugeren til at sidde aktivt, og giver ryggen og den øvrige del af kroppen mulighed for mere bevægelse i hverdagen på kontoret. 

At sidde aktivt er mere end at vippe med ryglænet

Ofte er det at sidde dynamisk i kontormiljøet forbundet med den bevægelighed der er, når ryglænet følger ryggens bevægelser frem og tilbage. Denne bevægelse gør det ikke alene, for båndskiver, ryghvirvler, senebånd og muskler samt nervesystemet kræver en konstant og alsidig belastning for at forblive sunde. 

Stole med Ergo Top

Skal man sidde aktiv dynamisk svarer det til at sidde på en bold, og det er netop boldens egenskaber, der er i stole med Ergo Top princippet. Samtidig er en række af stolene med ryglæn, der giver mulighed for bevægelse samt afslapning ind imellem.
 

Hvad betyder en aktiv siddestilling for kroppen?

Når man sidder aktivt betyder det følgende for kroppen:
  • rygmuskulaturen spændes og afslappes konstant, hvilket gør at musklerne bliver mindre trætte
  • der kommer bedre blodtilførsel til musklerne
  • musklerne renses bedre for slagger
  • på grund af den korrekte siddestilling man opnår på et bevægeligt sæde, hvor ryghvirvlerne har dobbelt S-form, belastes båndskiverne over hele fladen og trykket er ikke konstant
At sidde aktiv dynamisk gavner ikke kun ryggen. Hele bevægeapparatet får mulighed for bevægelse. Det gælder hofteled, knæled og ankelled.

 

Mennesket er skabt til bevægelse

En rigtig siddeholdning forebygger rygproblemer
Et fast siddeunderlag giver en statisk siddestilling og slappe rygmuskler

Slappe rygmuskler fører til rundrygget siddeholdning

Når man sidder aktivt bliver kroppens muskler brugt til at holde kroppen oprejst
Et bevægeligt stolesæde giver dynamiske siddestillinger
Et bevægeligt sæde får os til at sidde aktivt-dynamisk
Ergoforma   -   Industrivej 10   -   DK-6240 Løgumkloster   -   Tlf +45 74 75 76 02  -  Fax +45 74 75 24 62  -  salg@ergoforma.dk  -  Cvr 27072755
CMS med søgemaskineoptimering og ehandel