Udskriv siden
Vis indkøbskurv
Til forsiden

Erfaringer med Ergo Kid Flex stolen i forbindelse med  bl.a. ADHD
- uddrag af tilbagemeldinger.

Erfaringer med brug af  Ergo Kid Flex stolen følgende steder:

Folkeskolen
Specialskoler
Hjemmet - hjemmearbejde

Stolen findes i en version til voksne. Her hedder den en  Ergo Multistol. Den er afprøvet til voksne med ADHD med lignende resultater.

Erfaringer med stolen til voksne

Erfaringer fra folkeskoler

Fra skole på Samsø

Hej Ergoforma
Jeg har haft lånt en stol til en dreng med ADHD og har nu haft den i 14 dage. Drengen, skolen og forædrene er meget begejstret for stolen. Jeg sender den i første omgang tilbage til jer d.d. Skolen vil muligvis købe den ellers vil forældrene helt sikkert søge om at få den bevilliget.

Det er nok ikke sidste gang i hører fra mig.

Med venlig hilsen
Trine Therkildsen
Ergoterapeut

 
Skole i Vestjylland

Stolen er afprøvet på elev, der ofte rejser sig og går rundt eller ud af klassen. Ved afprøvningen af stolen blev eleven hovedsageligt siddende. Hvad der overraskede elevens lærer var, at han nu får lavet meget mere af sit skolearbejde.

Børnefysioterapeut Hans G.

 

Fra skole i midtjylland. Bjarke fra artikel, som kan findes under Ergo Kid Flex og ADHD
 

Hermed udtalelse fra skolen:

Bjarkes brug af stolen. Bjarke bruger sin stol hele skoledagen. Man kan mærke på Bjarke, at han får en roligere time, når han sidder på stolen. Jeg har oplevet Bjarke fra alm. skolestol til kuglepude og nu vippestolen. Og jeg mærker tydeligt en bedring i Bjarkes koncentration og arbejdsglæde. Det er tydeligt et godt ”værktøj” for Bjarke. Dorte Bragt – støttelærer

 

Skole i København

Ergo Kid Flex afprøvet på skolen af elev med Autisme.

Resultater er at eleven er mere fokuseret og har en bedre kropsholdning. Kan anbefales til børn med autisme.

Helle Larsen
Ergoterapeut

Skole i Hvidovre
 
Hej
To af stolene bruges i vores specialklasser, hvor vi har børn med diagnoserne ADHD og ASF*. Min ellers meget kritiske kollega har været ovenud begejstret for stolene. Eleverne er rent faktisk mere rolige, de efterspørger stolene, hvis de er lånt ud til anden elev osv. osv. Faktisk har vi ofte vanskeligheder med at introducere nyt ting, men de har alle elsket stolen lige fra start.
I den almene skole bruger vi stolen til specielt en dreng, som er extremt urolig og ikke har kunne sidde på sin stol og koncentrere sig. Det har ændret sig betydeligt. Han kan nu være en del af undervisningen og klassen i længere tid af gangen (det synes jeg da godt, kan kaldes inklusion).
 
Mvh. Mette
 
*ASF = Autisme spektrum forstyrrelser. (vores kommentar).

Erfaringer fra specialskoler

Fra specialskole i København området
 
Vedr. Ergokid stolen.
 
Jeg har anvendt stolen siden januar 2010, til en elev med motorisk uro og som har en meget lav tonus. Historik: Eleven lå ofte ned i forskellige stillinger på sin almindelige stol og var motorisk urolig. Eleven havde brug for at få en stol som kunne anvendes til både at afhjælpe motorisk uro men også styrkelse af kropsholdningen (lav tonus).
Eleven har nu nemmere ved at sidde oprejst ved sit arbejdsbord, men har også brug for at være i bevægelse, dette hjælper stolen med. Det er for tidligt at sige om hvor meget stolen afhjælper og træner hans kropsholdning da det er en lang proces, men det tegner positivt. Eleven har andre sidde /liggestillinger som bliver anvendt sideløbende med anvendelsen af stolen.
 
Stolen er en rigtig god ide at have i klasseværelser da den nemt kan flyttes rundt af eleven selv, den fylder mindre end en stor træningsbold, den larmer ikke, afhjælper motorisk uro, øger opmærksomhed og støtter børn med lav tonus til bedre siddestillinger.
 
Lisbeth Hjorth Brandt
Ergoterapeut.


Ergo Kids Flex stole:
Har haft stor succes hos børn der er motorisk urolige, sansesøgende og ikke kan koncentrere sig mere end et par minutter ad gangen. Det er børn, der ikke har ro i kroppen til at modtage undervisning, spise frokost, tage i mod beskeder mm. Ergo Kids Flex stolen hjælper børnene ved at de får opfyldt deres bevægelsesbehov, dette i sådan en grad, at de nu kan sidde ved et bord i klassen i et helt modul og modtage undervisning samt lave deres arbejdsopgaver. Børnene sidder og bevæger sig på stolene, så de ikke behøver at koncentrere sig om deres krop.
Ligeledes har stolene også effekt på børn med lav arousal og lavt energiniveau, som derfor ikke kan følge med i klassen. De går normalt glip af information, undervisning, og kan falde ned af stolen mm. Stolenes vedvarende stimuli bevirker at disse børn forbliver vågne og opmærksomme på, hvad der sker omkring dem i klassen og hvad de skal lave i undervisningen. Ligeledes, falder de nu ikke ned af stolene, men er opmærksomme og kan kommunikere med resten af gruppen.
Børnene elsker stolene og opsøger dem selv. De kan varmt anbefales.
       M.M
Ergoterapeut v/ specialskole i København


Ergoterapeut ved stor specialskole.
 
Vi kender alt, hvad der er på markedet. Der er intet, der virker så godt som de her stole.
 
L.H. Ergoteraput


Fra specialskole i Sydjylland
Erfaringer med Ergo Kid Flex

Erfaringer fra hjemmet / hjemmearbejde

Midtjylland privathjem.
 
Hej Ergoforma
 
Jeg har de sidste 3 uger lånt en stol af ergoforma - Hammel neurocenter H5.
 
 Og ja, stolen er rigtig god til børn med ADHD. Min dreng har haft, stor glæde af stolen. Den giver ham ro, da uro forplanter sig ned igennem stolen, i stedet for ud i kroppen. Jeg har anbefalet stolen, til brug i skolen. Og jeg ved, at de skal have en stol på prøve. Jeg kontakter kommunen for, at høre om muligheden for at få stolen bevilliget som et hjælpemiddel. Der kan gå lidt tid, inden de træffer en afgørelse, men når jeg har den, hører du fra mig igen.
 
Hvis I får en artikel skrevet på et tidspunkt, kan jeg da kun anbefale at sende den til ADHD foreningen.
 
Mange tak for lån
   Venlig hilsen
Dorthe Iversen H5


Bjarke fra artikel, som findes på vores hjemmeside under børnestole. Fra hjemmet hvor Bjarke bruger Ergo Kid Flex til skolearbejde mv.
 
Tidligere kunne Bjarke ikke sidde og gennemføre et måltid sammen med familien. Nu efter at have brugt stolen i 7 måneder, kan Bjarke sidde i 2 timer og lave matematik uden at rejse sig.
 
Birgitte
Bjarkes mor
 

Erfaringer med stol til voksne

Erfaringer fra kursusforløb i Østjylland

Kursuslederen
 
Ergoforma, har været så venlig at vi måtte låne udvalgte stole fra deres sortiment.
Vi afholder motivations- og afklaringskurser for sygemeldte borgere for Jobcenteret i Hedensted kommune.
De borgere der er visiteret til vores forløb, er sygemeldte pga. bevægeapparatet, det er bl.a. piskesmæld, bækkenløsning, rygskader m.m.
På vores sidste forløb havde vi en borger med ADHD, de første 2 dage af undervisningen "forsvandt" denne borger ind i sig selv, hun havde koncentrationsbesvær og svært ved at holde fokus. På 3. dagen bad vi hende bruge Multistolen og allerede samme dag, kunne vi observere en bedring i borgerens koncentration. Dette blev bedre og bedre for hver dag, og resultatet blev, at hun kom i en virksomhedspraktik og blev bevilget multistolen som et hjælpemiddel.
 
Vi er selv meget forbløffende over, at stolen kunne hjælpe denne borger på så kort tid.
 
Pia Thybo /Kursusleder 


Kursisten
 
Hej Ergoforma
Her et lille indlæg fra mig omkring min Ergo multistol
Jeg har haft min multistol siden oktober mdr. 2010, jeg fik den igennem et kursus jeg var på igennem kommunen, hvor vi skulle finde ud af hvor meget jeg kunne klare efter en øjenoperation. Vi fandt ud af at øjet ikke var mit eneste problem, jeg har også ADHD og har ikke været opmærksom på før, hvor meget det hindrede mig i mit arbejde, før jeg fik min multistol, så jeg må sige at den har hjulpet mig meget. Jeg kan bedre koncentrerer mig, når jeg arbejder, jeg falder ikke så let hen i mine egne tanker, og jeg sidder bedre.
Multistolen har mange fordele, især den at jeg hele tiden kan bevæge mig, så jeg ikke bliver så rastløs, men også min koncentration er blevet væsentligt bedre. Den har også den store fordel at styrke ryggen og bækkenet, hvilket betyder rigtig meget for mig, med mine skavanker. Så alt i alt er dette den bedste gave jeg nogensinde har, kunne få, da jeg har fået det betydelig bedre krop og tankemæssigt.
Jeg vil hermed sige mange tak til Ergoforma for den geniale stol, håber at andre får lige så stor glæde af den, som jeg har fået.
 
Hilsen
Birgitte Sørup, Tørring
Ergo Multistolen

Stolen bliver ligeledes anvendt af en kommune på mestringskurser for unge med ADHD.

I 2012/2013 foretog nogle ergoterapeuter en lille spørgeskemaundersøgelse om stolens effekt i forbindelse med en række mestringskurser for unge med ADHD, der alle var i behandling. 


Kursisterne er meget glade for stolene og giver klart udtryk for, at det hjælper dem med at holde fokus på undervisningen.
Så effekten kan både ses og høres.
A.S. / Ergoterapeut



 

Uddrag af besvarelserne fra spørgeskemaerne fra mestringskurserne.
 
”Når jeg sidder på stolen har jeg ingen uro i kroppen”.
 
”Når jeg sidder på stolen, kan jeg koncentrere mig, selv om benene kører på mig”.
 
”Når jeg sidder på stolen, kan jeg bedre huske det der undervises i, også bagefter”.
 
”Stolen hjælper mig til ikke at have så meget fokus på min indre uro”.
 
”Er mere rolig resten af dagen, når jeg har siddet på stolen”.
 
”Jeg kan sidde og vippe på stolen, uden det tager fokus fra undervisningen”.
 
”Jeg ved ikke helt hvordan, men jeg har bare mere fokus på en ting af gangen, når jeg sidder på stolen”.
 
”Den giver mig ro”.
 
”Det er lettere at være urolig fordi stolen følger mine bevægelser, og den hjælper på uroen i benene”.
 
”Den hjælper så min uro ikke påvirker min koncentration ligeså hurtigt. Altså jeg kan være koncentreret i længere tid”.
 
”Jeg bliver mindre forstyrret af min egen uro. Hvis jeg sidder på en alm. stol forstyrrer jeg mig selv ved at rykke rundt”.
 
”Kan huske noget mere – i hvert fald i starten af undervisningen”.
 
”Dimser kun på min tunge, når jeg sidder på stolen”.
 
”Er mere rolig inden i resten af dagen, når jeg har siddet på stolen”.
 
”Den hjælper mig til ikke at have så meget fokus på min egen indre uro”.
 
”Jeg var ikke så nervøs når jeg sad på stolen”.

"Kan fortælle min kæreste hvad der undervises i - kan huske bedre."
      Cookie politik

Denne hjemmeside anvender cookies. Disse bruges til trafikmåling og besøgsstatistik.

Hvis du klikker videre på hjemmesiden, accepterer du samtidig vores brug af cookies.

Læs mere her

Sitemap